NewstoryPuma

Alla inlägg under augusti 2009

Av Sandra - 22 augusti 2009 22:33

Halloj :)


Borde igentligen ligga och sova nu, men är ju tvungen att blogga nu efter att jag har tränat, får inte börja slarva med en gång ;)


Idag hade jag och Anders bestämt att mötas på klubben klockan 10 för att köra en bana. Kvart i 10 är jag och Malin framme, duktiga som vi var tog vi bussen för att avlasta M & P.  Jaa, vad bra att vi gjorde det...

Bara därför var de ju tvungna att ha ett MH (mentaltest - unghund) just då, så vi fick inte träna. De var tydligen utspridda runt hela planen och vid agilityplanen också, så det var bara att knata tillbaka till bussen och ta den hem igen... Vi var trotsallt så duktiga att vi hoppade av vid Åstebo och gick hela vägen hem :)


Jag ringde Anders och hann stoppa honom så han kunde vända om, vi bestämde att träffas senare när de var klara.


Vid 3 ringde han igen och bestämde träff vid 4. Pappa körde oss dit, var ju tvungen att prova platsliggning med Nezzie.


Vi tränade på nästan en hel bana, samma som i Stenungsund 15/8.

Det gick jättebra och Nezzie var väldigt taggad! det var en betydligt stor skillnad från den varma torsdagen då hon knappt viftade på svansen under dagen pga. värmen.


Vi körde hela banan 2 gånger, hon tog kontaktfälten jättefint!

Jag sa till A att jag ville träna på blind-byten då jag känner att jag inte riktigt hänger med för att kunna göra framför-byten.

(Blind-byte är likt ett bakom-byte, du springer på framför hunden för att krossa dennes linje och därefter vända dig mot den, nu på andra sidan av hunden. Framför-byte är när du är framför hunden och snurrar 180 grader - med ögonen på hunden hela tiden - för att hamna på andra sidan av den)


Så då konstruerade han en egen liten kombination - Tack för din fantasi, hade aldrig orkat tänka ut så många olika kombinationer som du! - till mig där jag fick öva på några blind-byten. Det gick superduper och, iaf Jag, tycker att det allt gick fortare. Jag små-joggar visst fortfarande runt banan har jag fått höra, för träna på det ;)


Träningen för Malin och Melvin gick även den super, de har inte tränat på nästan 1 år och Melvin sprang på jättefint en hel bana! Bra jobbat, hoppas du är nöjd Mala :)


 Så, vad vi ska komma ihåg från idag.



  • Fortsätt träna blind-byten, det kommer vara behövligt i framtiden.
  • Jobba en massa på kontaktfälten, det börjar släppa nu!
  •  Spring Fortare!!


Sov gott, jag själv ska lägga mig nu, imorgon är det tävling i Kungsbacka. 1 hopplopp + 1 agilitylopp + 2 öppna lopp, ett hopp och ett agility.

Kul kul ska det bli, men första banvandringen är vid 07.50


Sov sött (K)

Av Sandra - 21 augusti 2009 10:05

Tjosan!


Igår var jag uppe på klubben och tränade med Nezzie en stund. Hade gärna velat träna med några kompisar, men tyvärr så skulle inte de träna då...

Så det blev bara jag och Nezzie som tränade, men så kom det några andra också och körde lite.


Jag hade igentligen tänk att träna kontaktfält med Nezzie, vi behöver träna in nya beteenden på dessa då hon har börjat hoppa över de = onödiga fel. 


När vi kom fram till klubben så var det så underbart väder att jag bara kände för att göra ett uppletande innan med henne, som uppvärmning.

Jag vallade en liten ruta, mer som en korridor, och la en kamptrasa längst ut.  Gissa om bra uppvärmning för Mig, att springa där, fram och tillbaka. ;)

Nezzie fick 2 skick och hon hittade sakerna med en gång :) Jag är ju inte så van uppletande-/sök-/spår-/lydnadmänniska, men det är alltid kul att köra lite när man har lust, och jag kan grunderna :) 


När vi kom tillbaka till planen, så kände jag inte riktigt för att träna kontaktfält, och hon verkade lite loj, så vi körde tajta svängar och en del slalom istället. 


Hon gick jättefint i svängarna, Tack Anders för att du tipsade mig om axel-vridningen, hade inte en tanke på det och det hjälpte verkligen!


Slalomet går fortfarande för långsamt, undrar om jag kanske ska träna endast 4 pinnar för att få upp farten??

Med ett undantag, hon går jättefort (inte alltid helt felfritt, dock!) om jag lockar med en kamp framför nosen på henne. kan hon minsann stressa ;)


 Jag gjorde några kontaktfält, och det funkade fint. Jag vill få det helt klockrent, att det går Fort, att hon Sniker hindret (A:et), och att hon bara rusar över kontaktfälten, inget stop, men dock inte att Hoppar över som hon gör nu... Kanske lite väl mycket krav, men kan BC-hundar så borde väl

BV-hundar också kunna? ;)


 För att sammanfatta, jag tycker att träningen gick bra, inte förträffligt men definitivt inte dåligt. Det var iof varmt och hon var lite trött i huvudet sedan uppletandet + att pappa också tyckte att hon var väldigt loj igår.

Så jag hade kanske inte kunnat förvänta mig så mycket mer...


Vi måste få upp farten i slalomet, mendet känns ändå OK just nu, bara hon inte går fel eller hoppar över några pinnar.

Kontaktfältet ska vi fortsätta traggla, jag har iaf nu fått anvisningar om hur jag skall gå tillväga.


Hon lyder mina signaler mycket bättre om jag är tydlig, eftersom hon är en så impulsiv hund (det ligger i rasen), så måste jag vara väldigt tydlig och snabb med handligen. Vi jobbar på det ;)


 Nu är det tävling igen på söndag, jippie, banvandring kl 07.50 i Kungsbacka XD


Jaja, vad gör man inte för att få ha kul?


Pappa och Nezzie ska göra debut för iår ikväll, håll tummarna! 

 Uppdatering kommer efter tävlingen, hur snabbt den kommer, beror på hur det gick ;)


HA en härlig fredag med en massa chips och kanske en del godis ;)


Kram,

Sandra 

Av Sandra - 17 augusti 2009 22:42

Hejsan hoppsan!


Nu har jag fixat den nya bloggen! Förändringar kommer givetvis att ske, och uppdateringar, men nu finns den iaf ;)

 

Ha det bra!


/Sandra 

Tidigare månad - Senare månad

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2009 >>>

Fråga mig

4 besvarade frågor

Sök i bloggen

Presentation

Hej!
Sandra heter jag, född vintern -94. Äger/tränar/tävlar 2 Belgiska Vallhundar - Nezzie & Puma - & har en 3årig medryttarhäst, Milou. Här skriver jag om ALLT som händer i mitt liv o som jag vill dela med mig av! Hoppas du får en Trevlig läsning =)

Senaste inläggen

Gästbok

Arkiv

Besöksstatistik

Länkar

Denna blogg är värd 3 891 kr


Ovido - Quiz & Flashcards