NewstoryPuma

Alla inlägg under april 2010

Av Sandra - 27 april 2010 23:30

Tjoo!


Idag var jag o mamma nere på Allum för att kolla in lite kläder inför morgondagens rea. Härligt att förnya sin garderob och varför inte passa på när det ändå är billigare! :D Hittade ett par shorts, ett par jeans (utan framfickor!   ), en liten kort kofta, en lång tunika (rosa  ) & en fiin klänning som är täkt att jag ska ha på 9:ornas supé.

Nice nice!


Sen visade det sig att de inte alls skulle ha 20 % rea.. Men då sa de att det bara var för deras medlemmar som fick 20 %, så mamma fick snabbt o lätt bli medlem i sen så var det frid o fröjd :)

Tur även att hon kände de som jobbade i affären, så kunde vi hänga undan det tills nästa dag   


Tänka sig, det är bara knappt 1½ månad kvar. Nästan bara 1 måndag, om man räknar bort helger o juni som bara är deg. xD


AHH, can't wait until week 23!   


Någon mer än jag som tycker att det låter som en låttitel? Blir sjukt sugen att hitta på en text till det ;)


NEW YORK NEW YORK NEW YORK NEW YORK!


Nu har jag o morfar börjat planera lite..

Bland annat ska vi gå o se en play på Broad Way, "The Wizard of Oz". 

Sen ska han försöka få biljetter till en baseball match (jag ville se en riktigt för en gångs skull! ;)) sen ska jag o de två kvinnorna i familjen ut o shoppa nice! ;)


Sen ska jag såklart bara softa i poolen :D


Have a nice day,


xoxoxo

Sandra

Av Sandra - 24 april 2010 21:53

AAHHHH, Äntligen!!

Min uträkning om att det stulle ta 50 år innan vi nådde klass 3 om vi skulle få pinnar med 4 års mellanrum stämde inte! Sicken tuur!!   


Mammas PÄRLA   


Idag var det agilitytävling i Kungälv. 2 lopp, 1 hopp och 1 agility.

Började med agilityloppet, där jag peppade henne rätt mycket innan för att få fart. Börjar bra med en raksträcka. Sedan en tunnel (U-sväng) och därefter balansbommen.


Dommaren sprang som ett jihu bredvid, även fast Nezzie inte sprang så väldans fort. Dessutom var han så nära att han kunnat nudda henne. 

Som några vet har vi haft en del problem med Nezzie & dommare innan då hon har tyckt att de har "stört" och "inkräktat" på hennes territirium (hon "äger" banan - självutnämnt!)

och dessutom har det blivit en kul lek att skrämma dommare.


Men nu har vi tränat en amssa på det (eller vi gjorde det förra vintern/våren) och det släppte helt, hon unnade de inte ens en blick.

Men idag så igen, fick hon ett slags "återfall", då hon hoppade av balansen och skällde ut honom. Sen var hon helt borta, sprang fram till en hund och skällde på den, tillbaka till dommaren innan jag tog snabbaste vägen av banan med henne. Dumma hund, du hade ju slutat med detta ?!?!


Blev grymt besviken, arg, ledsen, allt på en gång. Kändes som om hon svek mig så grymt, vi som hade tränat på detta och hon som är så duktig nu och alltid gör rätt! Det är ju nu som vi är på G!


Var inte alls peppad inför andra loppet, ville bara åka hem. Gosade med Puma ett tag för att lugna mig, innan jag tog nya krafter, hämtade Nezzie och värmde upp. Kände att det var tråkigt, men hade ändå släppt det nu, vilket var skönt.

Dessutom hade hon ju släppt det för över en timme sedan, så vrf skulle jag gå runt och sura på henne?!


Andra loppet var mycket bättre för vår del, mycket snurrar, svängar och en del "luringar". Jag hade tummen väldigt hårt tryckt i ögat på henne ( om man nu kan säga att man har det på en Belgare?!   ) och när vi närmade oss slalomet, där dommaren stod, röt jag till "SLAAAALOOM!". *pust*, hon gick in rätt och fixade hela slalomet galant.


Resten missade jag två av de uttänkta byten då jag hade fullt sjå med att få henne att springa rätt, men det funkade bra med min improvisation. Hon är en sådan lätt hund att göra med när vi "snackar samma språk", när hon skiter i allt annat och bara ser mig och hindrena, då är det inga problem att styra henne. Det är ju alltid JAG som gör fel, är otydlig eller dyl.


Dock pratade jag mer med henne än vad jag brukar, vanligtvis säger jag ju inget förutom i slalom och svängar när hon "försvinner" bort från mig. Nu hade jag mer kommandon men var ändå tvungen att skicka iväg henne ibland för att jag hade hamnat fel.


Slutade på en 5:e plats ( av 54 starter) med noll fel. Tiden 36,15.

Vinnaren hade 28 sek. Av dessa 54 starter fick de 8 första pinne.


          


Måste sno ett citat från Yvonne, så rolig :) Något såhär gick det :

"Tack för gratulationerna. Stora paket lämnas på parkeringen, mindre paket lämnas innanför dörren. Hejdå"


För se hur många paket som står på parkeringen (vilken vi inte har?!) imorgon.. ;)


Sandra


EDIT. Vi har nu 2 pinnar i hoppklass 1, 0 i agilityklass 1. 

Av Sandra - 20 april 2010 23:34

Lovade ju i söndags att jag skulle skriva in lite "gammal fakta". Nu har jag hållit det. Eller iallafall en del av det.


Ska skriva om 2 andra saker som har hänt, men de kommer imorgon när jag inte är så trött som jag är nu.

Anledningen till att jag envisas med att skriva om gamla saker, trots att det kanske inte är intressant längre, 1½ vecka senare, det beror även på att jag själv vill kunna gå in på min blogg och klicka tillbaka och läsa om när olika saker hände.

Det blir lite som en dagbok på datorn.


Idag var jag och Pumbis varit på hundklubben. Det var "städdag" för oss agilityfolk - kratta gräsmattan, städa ur containern och sprida ut sand som drenering.


Puma skötte sig galant, hon sa inte ett ljud under 2 timmar. Hon låg så fint coh sov på min jacka och hade det toppen i det UNDERBARA vädret. Eller kanske inte underbara, men gråmuliga, kalla, trista och delvis Blöta vädret....

Hmm, jo, idag har inte varit en sådan super härlig SOLdag i Partille om man säger så..


Efteråt skulle jag vara duktig och träna på att åka buss med Puma. Vi har endast gjort det 2 ggr under hennes liv (11 mån!), skärpning! ;)


Jag gick till bussen, kollade tiden och väntade. Drygt 5 minuter tidigare än väntat dyker bussen upp och vi kliver på. Kolsvart ute, såg inte ett skvatt. Ringer mamma och ber henne möta mig med Nezzie så vi kan ta en promenad.


Vi åker i ca 15 minuter innan bussen stannar och stänges av.

alla kliver av bussen och kvar sitter jag. Chauffören säger "Det är end-stationen". Var är jag då ? Jo, Mölnlycke Central. Jippie.


Pratar med en kvinna som säger att jag får åka tillbaka och byta buss. Ringer mamma för att meddela henne. Hon står redan och väntar på mig. Typiskt.

Mamma går hem och hämtar bilen och plockar upp mig och Puma vid företags parken. Äntligen! sa Puma och hoppade glatt in i bilen - bussen var ingen super succé, lite skakigt, svängigt och obekvämt kan jag tro.  

Hon är ju trots allt släkt med Nezzie, och bara det att hon lägger sig på min jacka när hon har chansen säger väl rätt mycket ;)


Men nu är jag hemma, nästan helt oskinad. Har dock en liten tagg i fingret som gör ont.. Då har man lärt sig det också, kolla alltid så att det är rätt buss!


Dessutom skulle jag vara duktig och fortsätta på HKK läxan som ska lämnas in på fredag. Den som jag satt med i 1,5 h i söndags kväll, den som jag sparade ca 5 ggr under tiden. Var är den då ?


Hittar den ingenstans, har letat igenom hårddisken och papperskorgen. Vet att jag klickade på spara, men såg iof aldrig att den sparades....

Blir till att skriva om alltihopa. Kanske har någon snäll klasskompis som kan skicka sin lista till mig?

Troligtvis för mycket begärt..


Nu ska jag duscha innan jag ska sova, önskade man hade kunnat vara vaken 24/7 utan att behöva sova och ändå vara pigg, kunnat stoppa tiden och göra allt man skulle hinna med och sedan sätta igång tiden igen eller få vrida tillbaka klockan 2 h när man väl ska lägga sig. Tänk hur mycket man helt plötsligt skulle hinna med!


Vill ha apparaten från filmen "play"....


Sandra

Av Sandra - 18 april 2010 23:29

Ursäkta ! Jag vet, jag är sjuukt seg på att uppdatera!


Och jag tänker på att jag måste blogga hela tiden, men sen känner jag att HKK läxan som ska lämnas in på fredag är kanske liiite viktigare, och sedan sitter jag här vid halv 12.... Dessutom tar det alltid en evighet för mig att skriva ett inlägg, så runt 1 timme efter att jag började skriva publiceras inlägget... :/


Iallafall, jag ville bara berätta en sak. Så att inga fler slipper att känna sig dumma, ifall att de har gjort det. För min moster sa det till mig att hon trodde att det var något fel på henne, då hon kollade min blogg kontinuerligt och sedan helt plötsligt var där flera inlägg som hon missat. 


Det är inte henne det är "fel" på, det är jag ;)

Istället för att skriva ett inlägg som inte skulle få plats på denna sidan så lägger jag in gamla inlägg, alltså sådant som redan hänt. Kan förstå om det inte är lika kul för er som läser att läsa allt i efterhand, men det är väl iaf bättre än att inte få veta alls?


Kommer iallafall lägga in några inlägg från veckan som varit, så alla som läser detta vet om det och kan gå tillbaka istället för att missa något om man vill :)


Som jag skrev för några veckor sedan så ska jag ju    till New York i sommar!!!!!

Har mejlat lite fram och tillbaka med min morfar ang. idéer på vad jag vill göra där. Idag skrev jag till honom att jag skulle vilja gå och se på en baseball match.

Han svarade att han skulle försöka ordna det och att de hade bokat biljetter till en "Broadway play" som kallas "Wicked". Baserad på Trollkarlen från Oz. KUUUL! :D


Om någon har idéer på vad man kan tänkas göra där, så skriv gärna :)


Jag (och min lillasyster, men hon tröttnade med en gång) har planerat att så lite olika saker denna sommar/höst. Det ska bli sallad, rädisor, morot, gräslök, dill, tomat, smultron och sockerärtor är tanken. Kanske även får gurka och paprika av Malin <3


Salladen, gräslök, dill, smultron och tomat är redan planterat. OCh när jag idag gick ut för att kolla på salladen som jag inte kollat till på några dagar, så hade det kommit upp 5mm höga skott. :)


Ska bli gött att gå där och mumsa i sommar   


Igår tävlade vi en inofficiell tävling (inte på riktigt) i Lerum i agility, jag o Nezzie. Det gick bra, kändes som att hon var med bra under loppen. Lite flamsigare och mindre mottagligare än vanligt dock, men kan bero på att det var länge sedan sist. Är iaf nöjd med henne :)


Puma gick jättefint på kvällspromenaden. Tränade slalom i trädgården förut med de båda. Nezzie fick jättefin fart i slutet för jag hade stegrat det långsamt, prova en ny grej för att försöka få upp farten.


Puma tyckte att det var superkul och skötte sig kanoners trots att hon var lös! Kampade så att det stod härliga till, nice nice! :D


Nee, nu ska jag in i duschen innan man ska upp tidigt imorgon för att gratta gammelgubben på födelsedagen. Fyller 45 om jag inte minns helt fel. ojoj, snart pension. hmm.. ;)


Natti, och glöm inte bort att läsa de andra inläggen som kommer imorgon/tisdag :)


Sandra

Av Sandra - 13 april 2010 23:15

Så ÄNTLIGEN är ställningen runt huset nerplockad!


Så himla skönt, och helt plötsligt var huset en hel storlek mindre! Hjälp, pelarna som stod där och "stöttade" huset är borta, kommer huset att rasa nu?!

Nej, riktigt så illa är det inte, men det känns faktiskt väldigt tomt och luftigt. Man kan se ut från balkongen utan att behöva kolla mellan 2 stora metallrör.


Iallafall är vi jätteglada, trots att det nu ligger högar på gräsmattan istället   

Vi kanske kan få tillbaka vårat ursprungliga hus, om något år eller så.. ;)


Sandra


EDIT. Nu, torsdag, har de varit här och hämtat ställningen. Endast lite överflödiga tagpannor och presenningar kvar nu. Härligt!!   

Av Sandra - 10 april 2010 19:43

GRATTIS mammas bebis på 4-års dagen!


Ja må du leva, ja må du leva, ja må du leva ut i HUNDrade år!

Ja visst ska du leva, ja visst ska du leva, Ja visst ska du leva ut i HUNDrade åår!!


Idag fyller Newstory's N-kull 4 år, varav min bebis (den äldre) Nezzie ingår i denna kull!


Så grattis säger vi till Nezzan som firade som födelsedag med att tävla i 3:dje klass i lydnad idag! Tyvärr räkte det inte med en födelsedag för att få Nezzie på sitt bästa humör och gå in och sopa banan med de andra, men hon fick iaf en andra placering!  


Du kanske skulle ha haft med hennes märgben i innerfickan, pappa?   


I kväll ska hon "firas" med ett STORT, saftigt märgben   


Lillasyster har klätt upp sig med "fin-kläder" till Nezzies ära, och frågat hela dagen "När ska vi fira Nezzie? När ska vi fira Nezzie?"

Gullunge     


Mer info finns på www.newstory.se, om man vill läsa om hundarna elr dyl.


Idag har tyävrr inte varit en lika "sportig" dag som igår, både jag och Sofia vaknade vid halv 11! Det är rekord för Fia-lotta :)

Efter frukosten så spelade vi spel, först 'kassaskåpsjakten' och sedan 'zooloretto'   


Nu är det snart dags för middag, mumma! Grillat kött och majskolvar känner jag lukten av, hej svejs!


Sandra

Av Sandra - 9 april 2010 21:00

Idag har jag varit riktigt duktig och flitig, hela dagen!   


Började med en halvtimmes fys-träning på Wii Fit, armhävningar och olika "böj"-övningar, där man skulle göra en övning och samtidigt stå rätt. Dessa övningar blir riktigt jobbiga efter ett tag, speciellt när man gör de i rad!


Direkt efter detta åkte jag, pappa & dogsen till Prästkärn för att göra SPRING-debut. Första gången under 2010 för mig och första gången Någonsin för Pumbis.

Jag och Puma sprang ett varv (3km kuperat) och hem, vilket sammanlagt blir ca 4,5 km. Pappa och Nezzie sprang 2 varv.


Härligt var det att springa i det underbara vädret, blev nästan För varmt!

Puma njöt hon också, i början galopperade hon fram i kopplet och drog på, men på vägen hem utan någon mamma som låg framför då sprang hon 50 cm bakom mig och orkade inte riktigt springa ikapp. Den gullegrisen har väl inte fått så mkt träning på den fronten, om man säger så   


När jag kom hem duschade jag snabbt och sen vilade jag ett tag innan det var dags för nästa fysiska aktivitet på dagen, nämligen Ridning! 

Jag skulle rida igen i en grupp som var 2 h innan min ridning, då jag har missat 2 av mina ridningar.


Jag fick en häst som heter Loretto, världen bästa häst! Lite sur i stallet, skumpig i arbetstraven och har hur mkt energi som helst, men annars är han en pärla!

Lyssnar jättebra, söt, lätt att forma och driva/sakta, underbar i galoppen...

Bäst helt enkelt!   


Efter det passet var man helt svettig då vi galopperade i ca 10 minuter!

Mamma hämtade mig, och en timme senare var det dags för ridpass nr. 2. 

Tog cyckeln upp (  ) - även det debut för i år - till stallet, vilket verkligen är UPP. Det är bara backe backe backe, någon enstaka raksträcka, men inget nerför. Destu bättre väg hem!   


På väg uppför världens dödar-backe ( Notering: Cyckla ALDRIG uppför den backen igen!! ) åker Kajsa & Jessica förbi mig i bilen, leendes och vinkandes. "Hehe, hej hej." Ler jag ansträngt och vinkar tillbaka. Kan bara tänka mig hur jag måste ha sett ut, med tanke på hur jag Kände mig.   


Detta passet fick jag Mr Czero, och Det var inte igår! Även han en underbar häst, men då han är en väldigt liten häst (på gränsen till ponny) och han har varit cowboy häst, så är han lite svår att rida skänkelvikning på. Han är alldeles För lätt, trycker du lite så flyger han åt sidan. Så istället fick jag sitta och hålla imot allt vad jag kunde för att han inte skulle gå för mycket åt "fel" håll.


Blev inte lika svettig här, men kan bero på att jag sedan cycklade hem, och det var väl inte det varmaste klockan 8 på kvällen utan mössa elr vantar.

Men jag klarade mig   


Cycklade hem till Kajsa för att låna hennes mattebok - tack gumman för lånet!   - då ingen annan i klassen kunde vara snäll nog att låna ut den till mig. Snåljåpar!!


Men jag förstår iof att de ville ha den för sig själv, själv är jag rätt fäst vid min mattebok och lämnar ogärna ifrån mig den... (NOOOT!)


Så det har varit full fräs för mig denna dag, men guud vilken underbar känsla det är när man känner sig helt nöjd med sig själv och sina prestationer   


Nu ska jag gå och äta middag, det blir ju ganska sent här på fredagar just, då jag rider till 20 och sen ska duscha.. Men men, den som väntar på något gott...


Och just idag blir det verkligen något gott, nämligen TACOS! :)


Vad åt du för något idag? Gjort någon fysisk aktivitet?   


   Sandra



Av Sandra - 7 april 2010 20:00

Idag har man inte fått vara stilla en längre stund.


Började med att gå upp vid 9 hos Johanna då vi skulle hinna rida ut innan jag skulle hem vid 11. Vi red i ca 50 minuter, jättemysigt var det, och underbart väder gjorde ju inte saken sämre!

Längtar till vi kan rida ut och galoppera i skogen!   


När mamma hade hämtat mig hoppade jag in i duschen innan vi skulle till frisören. Hade från början tänkt att bara ta lite på topparna då jag börjar sakna mitt gamla, långa hår mer och mer. Det beror dels på att nästan Alla andra tjejer i in ålder har långt hår, och dels beror det på att man kunde göra mkt mer med det långa... 


Men när jag väl kom dit så insåg jag att jag trivs otroligt bra i detta korta, det är så behändigt! Speciellt för mig som rider och håller på med hundarna, mkt lättare att ha kort än långt hår när man ska ut i skogen o liknande.


Så jag bestämde mig för att klippa det lite kortare då det har växt ca 5 cm sen i höstas    och även klippa upp det, samt tunna ut luggen som fick mig att likna ett träsktroll   


Sagt och gjort. Efteråt var jag extremt nöjd, det blev precis som jag ville ha det!

Känner nu på kvällen att hon hade kunnat ta Ännu lite till på luggen, den kmr växa så enormt fort och den är fortfarande väldigt tjock..   

Men jag blev som sagt var jättenöjd, det blev alldeles lagom långt och det spelar ingen roll åt vilket håll det böjer sig åt.


Efter klippningen åkte vi till Allum, mamma, bror & syster skulle leta efter fotbollsskor till lillan och jeans till bror. Då vi ändå behövde handla passade jag på och börja handla under tiden. 

När jag var nästan klar kommer de och mamma börjar kolla så att jag har fått med allt, frågar om jag verkligen har stämplat allt rätt nu, för det var ju ett tag sedan hon fick kontroll.  Sen så var det såklart fel sorts maskindiskmedel också, inte den sorten som Hon ville ha...  Hmm, aldrig blir det rätt!

Får bara hoppas att jag inte ärver den genen fullt ut och kan låta mina barn lära sig av sina egna misstag     


Så Äntligen fick man sitta ner när man kom hem och pusta ut, efter att jag hade försökt hjälpa mamma och ställa in maten. Men såklart blev det helt fel där också, inte Alls som hon ville ha det, och jag lämnade henne och lät henne fixa det själv. Enklast så !   


Någon annan med en mamma som vill göra allt själv, då det går fortare på Hennes vis?   


Sandra   Mamma

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Fråga mig

4 besvarade frågor

Sök i bloggen

Presentation

Hej!
Sandra heter jag, född vintern -94. Äger/tränar/tävlar 2 Belgiska Vallhundar - Nezzie & Puma - & har en 3årig medryttarhäst, Milou. Här skriver jag om ALLT som händer i mitt liv o som jag vill dela med mig av! Hoppas du får en Trevlig läsning =)

Senaste inläggen

Gästbok

Arkiv

Besöksstatistik

Länkar

Denna blogg är värd 3 891 kr


Ovido - Quiz & Flashcards