NewstoryPuma

Alla inlägg den 13 maj 2010

Av Sandra - 13 maj 2010 22:54

Ahh, nu är jag så sjuuuukt tävlingssugen med lilla fröken!       


Dagen började med att jag steg upp vid kvart över 8 för att hinna göra mig i ordning och gå upp till bästaste Kajsa för att hämta hennes guitarra som hon var en ängel och lånade ut till mig över helgen   Tack Gumman!  


Kvart över 9 gick bilen, som pappa sa, så jag var tvungen att skynda mig hem med gitarren o hunden och hoppa in i bilen. Pappa skjutsade mig till hundklubben där jag skulle träffa mitt projektekipage (Har med ALI utbildningen jag går att göra).

Båda hundarna var med, dels som störning och dels för att få lite frisk luft :)


Sally & Agneta (De jag träffade) skötte sig finemang! Sista träffen och jag var supernöjd med dem, de har verkligen gjort framsteg.   


Vid halv 12 kom pappa och hämtade oss, då hade Puma och jag hunnit prova lite balansen, däcket och vippen. Hon har gått över hinderna förut, men aldrig med några kontaktfält eller något tempo. Kom på att hon inte har tränat "dutta" (när hon ska sätta tassarna på ett litet lock) på över en månad, och att vi har varit inomhus och använt oss av ett cd-skivfodral de gånger vi har tränat...
Vi har aldrig gjort det svårare än så.


Jag fick tänka om. Kunde ju inte öka svårigheten SÅ mycket med en gång. Så vi testade lite med det lilla locket, utan kommando, på marken.

Antingen så är min hund en naturbegåvning  eller en tankeläsare, eller så kan hundar helt enkelt lära av varandra.  


De få gånger vi har tränat har jag enbart "krävt" att hon ska sätta tassen på fodralet. Nu när vi testade så bugade hon helt plötsligt samtidigt som hon satte tassarna på locket. Inget jag någonsin testat med henne, men Nezzie måste göra så för att få belöning. Hmm.   


När pappa kommit ville han träna en stund, så vi gick ut till stora planen. Där körde han rutan, som gick jättebra!

Därefter stod pappa och snackade med en av gubbarna som håller till på klubben. Jag passade på att träna platsliggning med Puma, vilket gick super. Hon låg i ca 1 minut medan vi stod och snackade, trots att den gubben hade en hund med sig. Därefter gick jag tillbaka och belönade henne.


Hemma igen.

Efter lunchen gick jag och mina syskon ner till Allum, Fia-lotta och jag skulle prova skor. Bror släpade jag med då han behövde luft.   

S hittade, efter mycket gnäll, ett par skor hon tyckte om.

Jag provade några olika men bestämde mig tillslut för ett par som mamma visade. Skitsnygga! Romarsandaler - med remmar - fast m. klack.

Det är tanken att jag ska bära dessa på supéerna.


Nu har vi precis varit ute på kvällsrundan med vovvarna. Jag tog med en tross för att träna lite med Puma. Började med att köra igenom lyd. kl. 1 momenten läggande under gång, ställande under gång & inkallning. Allt 10 mässigt! :D

Läggandet har hon verkligen fattat nu! Nice  


Inkallningen var skitsnygg, hon tycker verkligen det är jättekul att komma till mig! Måste dock "pusha" hennes gränser lite, med störningar och så. Se så att hon verkligen klarar det om andra stör.


Ställandet har hon inte riktigt fattat att hon ska stanna med en gång, utan hon tar alltid något tveksamt steg. Därför tränade vi på att kasta en leksak bakåt och säga stanna samtidigt.

Första gången sprang hon bak och tog den, precis som det är tanken att hon ska göra. Andra gången stannade hon och kollade på mig, som om hon frågade "Du sa ju stanna. Får jag ta den?". Gullunge!  

Hon lär sig så otroligt fort!


Även lite fritt följ, men hon har svårt att hålla ihop.

Blir snabbt uttråkad. Måste träna mer på det.


Träna ligg kvar, platsliggning, med störningar.

Träna stanna på sekunden, så att hon verkligen Vet vad hon ska göra.


Annars är ettan så gott som klar, startar henne någon gång till hösten!

Har iaf anmält mig till klubbens tävling den 5/9, men någon innan dess ska vi nog få till. :) Appellen tar vi i samma veva, ska ju "tävla" appellen till sommarens kennelläger! Usch, måste hinna träna framförgåendet, apporteringen och budföringen!


Har även köpt en bok idag, The Vampire Diaries. Jag följer ju serien, ska bli kul å läsa boken :) Dessutom är den på engelska, så något nytt ska jag väl allt kunna lära mig ;) Dock läste jag på baksidan till bok nr 3/4. Så nu vet jag vad som kmr hände i fortsättningen, men skit samma.   

Visst inte att boken kom ut 1991, långt innan Stephenie Meyer skrev Twilight! Trodde att De hade härmat Twilight, inte tvärt om!   


Nej, nu ska jag öva lite till på gitarren (ska sjunga "Arms of a woman" och spela gitarr samtidigt!) innan jag ska susa. Natti!   


Sandra


ps. Förlåt för det långa inlägget, men det har varit en händelserik dag för mig och ville dela med mig av Allt :D ds.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fråga mig

4 besvarade frågor

Sök i bloggen

Presentation

Hej!
Sandra heter jag, född vintern -94. Äger/tränar/tävlar 2 Belgiska Vallhundar - Nezzie & Puma - & har en 3årig medryttarhäst, Milou. Här skriver jag om ALLT som händer i mitt liv o som jag vill dela med mig av! Hoppas du får en Trevlig läsning =)

Senaste inläggen

Gästbok

Arkiv

Besöksstatistik

Länkar

Denna blogg är värd 3 891 kr


Ovido - Quiz & Flashcards