NewstoryPuma

Alla inlägg den 13 februari 2011

Av Sandra - 13 februari 2011 17:44

Just hemma från veckans agilityträning i ridhuset med Puma.


Det gick som vanligt, fort & fel ! xD Haha, nej inte riktigt. Puma var väldigt duktig, det är hon förresten för det mesta. Men hon är även grymt fladdrig och flamsig, benen och kroppen hänger inte ofta ihop.  Det är det absolut bästa hon vet, jag tror inte att jag någonsin kommer hitta något hon tycker mer om! Och jag har även aldrig träffat en hund som tycker mer om agility än vad Puma gör. 

Hon sitter och skakar, gnyr, piper, skäller och gör utfall när hon ser andra springa. Alltså, inte på det negativa sättet (skakar, skäller och gör utfall), utan hon tycker att det är så ruskigt kul och hon är EXTREMT orättvist behandlad som inte får springa själv, hela tiden.   


En helt underbar hund att jobba med, för trots att hon tycker att det är så kul så vill hon jobba nära mig, alltså vil hon inte bara springa iväg själv och ta hinder. Hon har inte fokus på något anant än mig o hindrena när hon väl kör, och hon orkar göra i princip hur många repetitioner som helst!

Låter inte det underbart!? 


Det finns ju dock nackdelar med allt.

Bland annat så är det grymt störigt med en hund som sitter och låter och stressar när hon själv inte får köra, enligt mig.  Sen så har hon sådan fart att det är svårt för mig att hinna med.  Dessutom drar hon gärna iväg efter andra när hon sitter och väntar, eftersom de har så kul så borde hon ju få vara med... En mening som inte är så delad.  Och sist så kan hon även bli så övertaggad att hon itne riktigt lyssnar på mig, men det är inte ofta och det är bara något hinder. 


Så ja, det är helt underbart att ha en sådan träningsmotiverad hund som Puma, och hon skulle lätt kunna ut och tävla nu. Dock sitter inte slalomet helt och hon behöver träna med mer störning och vara mer förberedd på olika sorters kombinationer som kan förekomma, men det är mest jag som behöver träna.

Men det finns baksidor med allt, och jag tycker att hon kan vara lite väl mycket ibland. Men att hon är så galen och framåt, kompenserar hon med att man kan låta henne göra om ett hinder, t.ex slalomet, flera gånger med misslyckanden, för att hon sedan ska lyckas och vara lika glad för det. Hon går itne ner sig, snarare blir hon mer irriterad, börjar gurgla av frustration men blir även mer skärpt, för hon vill ju veta vad som är fel och hur hon ska göra för att det ska bli rätt!


Så, ni som är intressade av mig och min hund eller agility har förhoppningsvis orkat läsa allt detta, ni andra har antagligen redan gett upp, skummat igenom allt och läser denna meningen för att se om det kommer något annat intressant.

Tyvärr, det gör det itne. Det var dagens blogginlägg, på onsdag åker jag till Borlänge (skidor - utför och plant), så då blir det antagligen inget bloggande fram till söndagen. Men ska försöka klämma in ett inlägg innan torsdag ;) Love!



Sandra

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Fråga mig

4 besvarade frågor

Sök i bloggen

Presentation

Hej!
Sandra heter jag, född vintern -94. Äger/tränar/tävlar 2 Belgiska Vallhundar - Nezzie & Puma - & har en 3årig medryttarhäst, Milou. Här skriver jag om ALLT som händer i mitt liv o som jag vill dela med mig av! Hoppas du får en Trevlig läsning =)

Senaste inläggen

Gästbok

Arkiv

Besöksstatistik

Länkar

Denna blogg är värd 3 891 kr


Skapa flashcards