NewstoryPuma

Alla inlägg den 17 oktober 2011

Av Sandra - 17 oktober 2011 23:15

Tänkte, nu när jag vilat upp mig lite, redovisa resultaten från gårdagens agility-DM. 

Jag fick springa 6 lopp under dagen, ett lopp med vardera hund i lagklassen (hopp) och två lopp med vardera i hopp och agility idv.


Puma

Puma var helt underbar hela dagen! Hon lyssnade superfint alla tre loppen, trots att vi var där i 10 timmar och hon lär varit rätt trött i huvudet. Alla tre slalomen gick klockrent och hon satt jättefint i alla starterna, trots att jag såg hur det ryckte i hennes små ben.  


Lag:

Ett helt perfekt lopp! Men när vi kom på en rätt så rak del och däcket var med, så hoppade hon ramen.    Något hon har varit superduktig på att inte göra på träning! Vi kom rakt mot det och det var ett stort däck, så jag förstår inte riktigt varför...  Men då jag låg lite framför så hörde jag bara hur det rasslade till, så istället för att bry mig om det så fortsatte jag och vi blev diskade. Resten av loppen var också helt klockrent..


Hopp:

Dum placering av mig, flyttade inte på mig tillräckligt fort. Puma kommer susande på startsträckan, rusar förbi mig då jag inte flyttade mig, när jag ropar stannar hon upp men ser en tunnel och då bara Måste hon springa genom den först ;) När jag satte om henne så satt hon jättefint och körde loppet jättesnyggt, men då var vi ju redan diskade :P


Agility:

Hon hoppade visst över två kontaktfält på uppfarterna, men nerfarterna sätter hon fint nu när vi tränat på att jag bromsar med kroppen och hon gör samma :)

Efter balansen pekar jag åt höger och ska precis börja springa igen från att vi nästan stannat, när hon rusar av, springer rakt fram förbi hindret. Fram mot en tunnel, stannar när jag ropar, kommer tillbaka men måste ju bara ta hindret på vägen tillbaka.. Disk. Resten kanske ni kan gissa hur det gick? Just det - klockrent xD


Hon är fortfarande väldigt sprallig och är lite överallt. Men med den hjälp vi får av Anna Pettersson nu i höst, lite vila i vinter och nya tag i vår kommer hon bli toppen, det är jag säker på! :) Detta har ju trots allt bara varit vår första säsong med agility, och oj vad hon har utvecklats! Det går sakta men säkert framåt, och snart kommer pinnarna bara rassla in för oss ska ni se! :)


Nezzie 


Nezzie avr riktigt på hugget! Hela dagen höll hon ångan uppe och sprang för första gången på mycket länge! :D Jag är jättenöjd med hennes insatser, och hade det inte avrt för en klantig matte (skyldig  ) så hade min pingla kommit runt alla loppen utan disk och dessutom (förutsatt att loppen gått likadant som de gick utan de två felen jag gjorde som fick oss diskade) hade vi kommit 2:a totalt! Rikitgt nöjd med henne :)


 Lag:

Jättefint lopp, men en slarvning o slalomingången. Lätt slalomingång för Nezzie kan man tycka, men hon hade väl sådan fart eller nåt, så hon missade första porten och gick in andra xD hon gjorde det väldigt snyggt, så jag märkte det inte förrän efter några portar.. Resten av loppet jättefint! 5 fel totalt


Hopp:

Åh! Gud vad besviken jag blev! Hon gjorde ett sånt Himla fint lopp, lyssnade urbra, sprang på och allt var felfritt. Lite klurigt slut tyckte många, då hunden skulle förbi en tunnelingång på en makarontunnel och in i nästa, och därefter tillbaka till den sidan de gick in på och ta ett hinder. Då tänkte jag ju göra som vi lärt oss av Anna - stå inte och vänta utan rör dig dit du ska. Så in i tunneln med Nezzie, prata prata med henne för att skynda samtidigt som jag backar rakt bakåt mot hindret. Var gör min ängel då? Jo,hon vänder i tunneln och kommer tillbaka! Det hade vi ju aldrig tränat på och eftersom jag hade så bråttom var det väl bäst att hon kom tillbaka så fort som möjligt då x) Sket i att göra om då hon var så glad och fortsatte in i mål. Oavslutat hinder och vidare på nästa = disk.


agility:

Samma här, superduktig voffie! Klantig matte bara som inte kan komma ihåg vägen.. Efter vippen skulle hunden ut och sedan tillbaka för att ta balansen. Men jag är så fokuserad på balansen att jag missar hindret, och Nezzie som lyssnade så himla bra följde ju mig. Fick ta tillbaka henne och hoppa hindret, men då hade vi redan hunnit på en vägran. 5 fel


Detta kanske inte låter bra alls för er som är vana vid att alltid komma i mål med max 5 fel, men det är känslan och insatsen som är det viktigaste och jag är ruskigt nöjd!! Hundarna uppförde sig exemplariskt, höll ihop hela dagen, gjorde sitt bästa och dessutom var det Pumas första inomhustävling!


Sandra

















Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Fråga mig

4 besvarade frågor

Sök i bloggen

Presentation

Hej!
Sandra heter jag, född vintern -94. Äger/tränar/tävlar 2 Belgiska Vallhundar - Nezzie & Puma - & har en 3årig medryttarhäst, Milou. Här skriver jag om ALLT som händer i mitt liv o som jag vill dela med mig av! Hoppas du får en Trevlig läsning =)

Senaste inläggen

Gästbok

Arkiv

Besöksstatistik

Länkar

Denna blogg är värd 3 891 kr


Ovido - Quiz & Flashcards