NewstoryPuma

Alla inlägg den 29 november 2011

Av Sandra - 29 november 2011 23:04

är numera lägrehund!! :D 


(detta kmr bli ett inlägg som för er som inte håller på med hund eller bruks, antagligen inte kommer förstå så mycket av..ledsen)


Ja, i söndags var vi i Varberg under stormen och tävlade vår 5:te (!) appell, jag och Pumba. När jag la spåret så vinglade jag ibland iväg i sidled för att det blåste så hårt, och regnet öste ner. Spåret låg ca 10 meter bort på sista raksträckan... Puma spårade superbra! Tog båda vinklarna efter en liten check, och båda apporterna gick hon rakt tillbaka i spåret, tog och kom :D Men sista raksträckan så var det en gärdsgård 10 m bort, och där ahde väl antagligen mycket vittring stannat, så Puma ville gärna gå där. Blev så himla rädd att hon skulle missa slutet och kände att 10 meter var lite väl långt att gå i sidled, så jag höll igen väldigt mycket, backade och "styrde" lite... fy på matte, men hellre styrning o nerdrag än missat slut och nolla!!


Efteråt var det budföring och plats. På platsen flyttade hon 2 tassar, och på budföringen tog hon en lov innan hon sprang, jag ropade ett DK, och hon tacklade mig när hon kom tillbaka.


Sen lydnaden. Det värsta av allt, det som vi har failat på varje tävling.

Men vilken hund! Betygen gör henne inte rättvisa, för jag var så jä*la nöjd när jag gick av plan!! :D Hon var med mig hela programmet, förutom några korta sekvenser då hon tappade fokus. Hon höll ihop, följde med mellan momenten, jag var lugn och allt gick så bra så bra! :D


Här kommer betygen och lite kommentarer:


Linförighet6.5 & 5.5vp, sns, ss, släpar något, vid i sväng, DK

Framförgående7 & 7släp i framföringen, vänder upp mot föraren, drar

Platsläggande7.5 & 8före i framföringen, DK med handen vid läggande, ngt sen ner

Inkallande9.5 & 8.5btö, ngt svagt avslut

Apportering6 & 6.5lägger ner apport vid förare, lätt tugg, slarv vid tagande

Hopp över hinder9.5 & 8lätt islag på tillbakahopp, svagt avslut

Platsliggande9 & 9vrider sig


Budföring7 & 7DK, lov vid sändande

Spårning6.5 & 6mycket strul och tillbakagående, tveksam, slår mycket


Kommentarerna är båda domamrnas tillsammans, därför det blev en hel del kommentarer ;)


Jag undrar bara, är det någon som vet vad SnS står för i linförigheten??? Jag och pappa tänkte massor, men vi kom itne på alls... För ss (snett sättande) hade vi redan fått som kommentar..


Sen Måste jag bli filmad vid läggandet, för jag har Aldrig tänkt på att jag gör DK med hand, men har fått kommentarer från en av dommarna på säkert 2-3 tävlingar nu om DK... Nåt gör jag ju, men vet inte vad?!


Tycker även att inkallningen var hård... Visst, hon galopperade inte så fort som hon brukar, men det kan de väl inte bedömma? Hon galopperade från det att jag kallade in tills hon satt fot, det tycker jag ska räcka! De svaga avsluten vid hopp och inkallning vet jag inte helelr vad han syftar på, tyckte hon satt bra.. ?


För övrigt är jag superduper nöjd med dagen och med min underbara hund, för vår känsla när vi gick av planen var otrolig! :D Det KAN vara kul att tävla appellen också, alltså ;D


lite kuriosa: Vi var två grupper, och i min grupp var vi 12 pers. Alla klarade spåret i det vädret, men ingen fick 10. Alla fullföljde och 6 av 12 blev uppflyttade! :D Kändes väldigt kul att det var så många!


extra kuriosa: Detta var vår första appelltävling (och sista ;)) som vi fått betyg på ALLA moment! Inte en enda nolla :D kändes väldigt bra!


Sandra


Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Fråga mig

4 besvarade frågor

Sök i bloggen

Presentation

Hej!
Sandra heter jag, född vintern -94. Äger/tränar/tävlar 2 Belgiska Vallhundar - Nezzie & Puma - & har en 3årig medryttarhäst, Milou. Här skriver jag om ALLT som händer i mitt liv o som jag vill dela med mig av! Hoppas du får en Trevlig läsning =)

Senaste inläggen

Gästbok

Arkiv

Besöksstatistik

Länkar

Denna blogg är värd 3 891 kr


Ovido - Quiz & Flashcards