NewstoryPuma

Alla inlägg den 13 maj 2012

Av Sandra - 13 maj 2012 23:46

Ja, det vill jag faktiskt! Men då måste man ha gjort något bra först, och så långt har jag o Puma inte kommit ännu..


I lördags (igår) var vi och tävlade agility i Götene. Och Puma uppförde sig okej, som vanligt, men med smågrejer och diskningar.. Och när jag väl kom hem var jag, för första gången med Puma efter tävling, riktigt frustrerad och deppig. För nu har vi tävlat i strax ett år, på ett antal tävlingar, och vi lyckas aldrig komma runt en bana med mindre än 15 fel, nästan aldrig ens så bra. 


Misstolka inte; Puma är underbart duktig, superkul att springa med och extremt lyhörd! "Hon kommer bli grym, en dag" är en vanlig kommentar jag fäller när någon frågar hur det går eller liknande. 

Men ibland önskar man bara att man ade en seg hund som gjorde precis det man sa till den men inget mer, för då hade man inte behövt stöta på en massor av komplikationer och problem på vägen.


Men efter en hel del prat och rannsakan av mig själv och hur jag är och vad jag gör när vi tävlar jämfört med när vi tränar, kom jag fram till att jag måste ändra på mig för att det ska bli skillnad. Ni förstår, det är till 95 % av alla lopp vi kört, ett av de 3-4 fördsta hindren vi diskar oss på. Ett "vanligt" lopp för oss brukar se ut såhär:


Sätter upp Puma i starten

Lämnar henne, säger sitt kvar 2 ggr och bra där imellan

Säger kör

Hon hoppar första hindret

sen brukar lite olika saker hända:

1. hon drar iväg till närmsta tunnel

2. hon missar svängen och springer rakt fram

3. hon missar ingången i slalom

eller något dyl., ibland kommer vi förbi andra hindret också innan vi blir diskade


sedan blir jag lite arg, säger till henne och tar tillbaka henne

Sätter upp henne

Lämnar henne med ett "SITT kvar"  och inget mer

startar

kör felfritt, snygg lopp


Förstår ni min problematik? 


Så, då kom min smarta och bra vän Felicia med en übersmart tanke - men sandra, hur säger du kör och slalom på träning? jo, KÖRR och SLAAALOOOM. men hur sa du det nu? kör *viskande* och sllom. 


och när jag sedan tänkte extra på det så är det nog precis så jag gör ! Iaf så stämmer det vänligt bra in på vårat dilemma - för när jag startar om henne så är jag inte snäll på rösten och mjäkar, utan på banne mig ska hon fokusera och skärpa sig! Haha, Felicia, varför kunde inte kommit på detta för ett år sedan så hade vårt problem kanske aldrig uppstått? ;)


Tja, nu har jag iaf en tanke om vad som kan vara fel, och då är det mycket lättare att förändra! Dessutom så tränar jag på ett helt annat sätt, med helt annan inställning, än som jag tävlar. Smart? Nej, inte direkt. Så, jag ska börja träna på enklare banor då det är farten i kombo med svårigheter som vi har svårast för, inte tråckliga kluringar som hon är Drottning på! 


Okej, så för att sammanfatta hela detta inlägg:


Vår nya tränings-/tävlingsplan

träna lättare än i nuläget

träna och tävla på samma sätt

ha samma röstläge/kommandon på tävling och träning


För svårare än så är det inte, eller hur?


Så nu får ni lagra massvis av Grattisar, för vi kommer att vilja ha dem inom kort!


Sandra

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Fråga mig

4 besvarade frågor

Sök i bloggen

Presentation

Hej!
Sandra heter jag, född vintern -94. Äger/tränar/tävlar 2 Belgiska Vallhundar - Nezzie & Puma - & har en 3årig medryttarhäst, Milou. Här skriver jag om ALLT som händer i mitt liv o som jag vill dela med mig av! Hoppas du får en Trevlig läsning =)

Senaste inläggen

Gästbok

Arkiv

Besöksstatistik

Länkar

Denna blogg är värd 3 891 kr


Skapa flashcards