NewstoryPuma

Direktlänk till inlägg 16 januari 2013

2012 - en återblick

Av Sandra - 16 januari 2013 21:15

Nu när 2012 är slut och vi gått in i 2013 tycker jag det är dags att jag gör en sammanfattning av de största händelserna i mitt liv under det gångna året. Eftersom denna blogg är dedikerad min älskade fyrfota bästavän (en av de två) och mitt liv är hund-baserat, kommer de flesta händelser handla om mina och pumas bedrifter.


Januari - Året började med att Yava sprang bort i slutet av Januari och vi fick utstå 34 förfärliga timmars oro innan hon hittades oskadd.

Februari - Jag åkte till Durban, Sydafrika!! Mitt livs största händelse, jag kan fortfarande inte förstå att jag varit där!

Mars - Puma var nära att klassas som bortsprungen då hon stack när jag var ute och red med henne. Fruktansvärd oro, men hittades efter 1h oskadd liggandes vid stallet. Bakspårat, fantastiska hund!
Dessutom började agilitykursen jag höll.

April - Min och Pumas agilitykurs började och vi lärde oss massor!
Nezzie fyllde 6år 

Maj - Puma fyllde 3år och klassas nu som vuxen 
Den 17/5 kom vi för första gången igenom en bana felfritt på tävling och fick vår första hoppklass-pinne! Så lycklig så jag grät 0:)

Juni - Fick jag den stora äran att tävla fina Eskil, utan framförhållning, och vi lyckades riktigt bra!

Juli - Min första flerdagarstävling, i Karlstad. Vi fick vår andra pinne i hopp.
Efter tre dagars tävlande med Puma hade jag äran att tävla Ninjo två lopp vilket resulterade i en förstaplacering och sista pinnen i agility!
Puma fick även på denna tävling sin sista hoppklass 1 pinne och blev klass 2 hund!!
Det var även kennelläger där puma och jag tävlade lägreklasslydnaden och kom (procentuellt) sammanlagt 3a! Bästa hund 

Augusti - jag började simmotionerna en dag i veckan vilket hjälpt min inte helt bra fot.
Min valpkurs jag höll började och det var en väldigt spännande ny erfarenheter.
Ställde ut båda hundarna och de fick good (=gult/nedre delen av 2a)
Började ta körlektioner regelbundet.

September - Jag och Puma gick freestylekurs och lärde oss såå mycket! 
Vi startade kontaktfältsträning ordentligt (nu ska vi banne mig få de där agilitypinnarna!!) vilket gav resultat snabbt, men mycket träning kvar.
Vi tävlade lägreklasa spår med ett godkänt resultat (GALET bra spår, urkass lydnad)
Pajas var hos mig på prov men fick tyvärr inte stanna 
Vi tävlade lydnadsklass 2 två gånger med förstapris båda gångerna!!

Oktober -
Freestylekursavslutning, puma gjorde så bra ifrån sig och vi fick många positiva kommentarer.
KlubbMästerskap där puma kom (procentuellt) delad 2a i lydnaden och därmed (inofficiellt) fick LP2!!

November - jag skulle tävlat eskil två st klass3 tävlingar, men då han sprang bort och vi glömde anmäla blev det ledsamt nog inget med det  han kom dock hem självmant efter 2, 5 dygn, Lycka!

December - Jag fyllde 18år och får nu ta körkort! 
Slutade även som medryttare på Milou då tiden inte räckte till. Nu har jag en Hel eftermiddag+kväll extra ledigt i veckan att lägga på Puma! :) Jag och puma debuterade i lydnadsklass 3 och hon skötte sig galet bra trots att hon inte kunde hälften av momenten! 

 

Våra mål för 2012 var följande:

  Ställa ut och få minst en tvåa (gult/good)
  Få första pinnen i agility
  Bli uppflyttade till lydnadsklass 3
  Bli uppflyttade till högreklass spår


Alltså har vi lyckats med 3 av våra 4 mål för året, och vi är inte långt ifrån att klara även lägreklass och bli uppflyttade till högreklass. Inte illa tycker jag, med tanke på att vi har lyckts uppnå två av målen (agility och lydnad) med Råge! Istället för bara en pinne har vi kammat hem Tre stycken, under loppet av 2 månader. Och förutom att bara fått ett första pris i lyd3, har vi lyckats få två stycken officiella och ett inofficiellt (KM). Alltså ett inoff. LP3, när målet var ett första pris!


Ja... Behöver jag förklara att jag är sjukt stolt över min fantastiska hund och mina insatser som hennes tränare?! 


Att dessutom ha fått förfrågan från två olika träningskompisar om jag velat tävla deras hund då de inte kunnat, har känts som ett ofantligt stort privilegie! Det gjorde mig väldigt glad att känna att de litar så mycket på mig att de lämnar sin hund till mig och tror att jag kan lyckas med de på tävlingen! 



Ninjo fick jag dessutom chansen att träna flera gånger innan vi tävlade, och det var ju bra för när vi väl tävlade så lyckades vi kamma hem första placeringen och hans sista agilityklass 1 pinne ! Jättekul att känna på en annan hund med andra svårigheter än Puma, och försöka komma underfund med hur de skulle lösas.. Väldigt lärorikt och givande! :)

Eskil sprang ju tyvärr bort vid vår tävlingstid, så det blev inget med de klass tre loppen.. men jag körde ett lopp med honom den 6/6 och vi har även tränat någon gång.


Ser med spänning fram emot 2013, och oavsett vad som händer så vet jag att detta året kommer bli Unikt, fantastiskt kul, lärorikt och riktigt annorlunda! 


Sandra

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 30 januari 2014 21:20

Motivationen att blogga går verkligen upp och ner. Just nu är jag rätt sugen på att ta tag i det igen, men inte med så "dagliga" uppdateringar, utan mer med funderingar och tankar kring saker som man skulle kunna skriva om varje dag och som inte är b...

Av Sandra - 10 juni 2013 13:15

Fy fan vad min hund är bra! Den här våren har varit överfull med agilitytävlingar och vi har haft många berg och dalar... Förhoppningar på resultat har varit höga från mitt och andra håll och mycket press har satts på Puma och mig själv. Paniken ...

Av Sandra - 15 maj 2013 12:48

Efter att ha tävlat agility tors-lör-sön förra veckan, med ett ihop-bryt på torsdagen för att vi aldrig kommer vidare, var det fantastiskt skönt att vi i söndags kom runt båda ag1-banorna med 25 resp 20 fel! Låter inte mycket för världen, men när m...

Av Sandra - 17 april 2013 12:00

    Här kommer för en gångs skull ett icke-hundrelaterat inlägg! I helgen blev jag så baksugen att jag faktiskt bakade. Den ni!Havreskålar med lemoncurdgrädde och skivade jordgubbar smällde jag ihop, och tro det eller ej men de blev ruski...

Av Sandra - 16 april 2013 14:43

I onsdags (10/4) började min agilitykurs jag håller i vår - tävlingsförberedande grundkurs. En ny kurs som jag själv har skräddarsytt och som jag tror kan bli jättekul :) Jag har insett mer och mer att jag personligen verkligen uppskattar grundtränin...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Fråga mig

4 besvarade frågor

Sök i bloggen

Presentation

Hej!
Sandra heter jag, född vintern -94. Äger/tränar/tävlar 2 Belgiska Vallhundar - Nezzie & Puma - & har en 3årig medryttarhäst, Milou. Här skriver jag om ALLT som händer i mitt liv o som jag vill dela med mig av! Hoppas du får en Trevlig läsning =)

Senaste inläggen

Gästbok

Arkiv

Besöksstatistik

Länkar

Denna blogg är värd 3 891 kr


Skapa flashcards